Podcastworkshop – sæt lyd på historien

Udskoling - Kun for folkeskoler i Slagelse Kommune

Vælg billetter

Fri adgang

Eleverne lærer at producere deres egen podcast med udgangspunkt i historien om industrialiseringen i Danmark.

Første del af forløbet består af et online møde med museets podcaster og formidlingsinspektør, der klæder eleverne på i forhold til at arbejde med podcast og åbner emnet industrialiseringen op for eleverne.

Herefter skal afsættes et par timer på skolen, hvor eleverne kan forfatte en kort tekst om et undertema indenfor historien om industrialiseringen. Lærer og elever bliver støttet igennem en lærervejledning.

Efter to til tre uger fra onlinemødet kommer eleverne på besøg på Slagelse Museum eller museets podcaster kommer på besøg på skolen. Eleverne bliver sat ind i teknikken, og bliver instrueret i de formidlingsgreb de kan anvende i deres egen produktion. Eleverne bliver derefter sendt ud i grupper for at optage den på forhånd forberedte tekst. Efter optagelserne instruerer underviserne i, hvordan man importerer, redigerer, klipper og eksporterer optagelserne, samt brugen af lydeffekter og musik. Afslutningsvis præsenter alle grupper deres proces og færdige podcast for klassen. Hvert hold redegør for deres valg af virkemidler i relation til det narrativ de har valgt indenfor en historisk ramme.

Eleverne skal selv have bærbare computere med, min. en pr. gruppe. Museet sørger for mikrofoner.

Sted: Første del foregår online. Anden del foregår på Slagelse Museum eller skolen (kræver 3 lokaler). Tilmelding til begge forløb foretages samtidig.

Booking tider således: Når du booker onlineforløbet booker du samtidige 2. forløb.
Online del 15. marts kl. 9.00-10.30 - Anden del på Slagelse Museum den 6. april kl. 9.00-14.00
Online del 17. marts kl. 8.30-10.00 - Anden del på Slagelse Museum den 7. april kl. 9.00-14.00
Online del 17. marts kl. 10.30-12.00 - Anden del på Slagelse Museum den 8. april kl. 9.00-14.00
Online del 3. maj kl. 9.00-10.30 - Anden del på skolen den 23. maj kl. 9.00-14.00
Online del 4. maj kl. 8.30-10.00 - Anden del på skolen den 24. maj kl. 9.00-14.00
Online del 4. maj kl. 10.30-12.00 - Anden del på skolen den 25. maj kl. 9.00-14.00

Antal elever: 28

Klassetrin: 7.-10. kl.

Fag: dansk og historie

Varighed: 1½ time online og 5 timers workshop

Pris: (Gratis for skoler i Slagelse kommune)

Forløbet skal bookes senest 2 uger før.

Bookingprocessen:

o   Vælg den ønskede dato

o   Udfyld bookingformularen

o   Faktura sendes efterfølgende til skolens EAN nummer

o   Bookingen er først registreret og bestilt, når du modtager en bookingbekræftelse fra skole@vestmuseum.dk

Belépés

Az alábbi közösségi oldal fiókokat is hozzácsatolhatja fiókjához:

sign in with google